Michał Elwiro Andriolli, znany ilustrator dzieł literatury polskiej i obcej z przełomu XIX i XX wieku, zauroczony okolicami rzeki Świder – terenów położonych wzdłuż podwarszawskiej linii kolei nadwiślańskiej, wybudował na swej rozległej posesji domy letniskowe o lekkiej konstrukcji drewnianej, ozdobione ażurowymi detalami. Nazwę „Świdermajer” – żartobliwe przekręcenie słowa „biedermeier” nadał w swoim poemacie Konstanty Ildefons Gałczyński, często przebywając i podziwiając piękny styl drewnianych zdobień i ażurowych dekoracji oraz leśną okolicę.
Domy letniskowe, dacze oraz sanatoria i pensjonaty powstałe na tym terenie, pięknie zdobione charakterystycznym detalem ażurowym na wzór szwajcarskich i rosyjskich domów wczasowych, obecnie zwane są stylem świdermajer.
Niestety, dla wielu posesji z tamtego okresu czas nie jest łaskawy, często podupadłe drewniaki wypierane są przez nowoczesne budownictwo. Odnotowuje się jednak działania społeczne mające na celu ich ratowanie, jako charakterystycznego i unikatowego stylu i części kultury tego podwarszawskiego rejonu między Aninem, Falenicą, Radością, Świdrem i Otwockiem.
Pracownia Mandalaman nawiązując do tradycji i charakterystycznego stylu, wykonuje zdobienia i koronki drewniane dla odnawianych budynków drewnianych lub nowych domów. W ramach unikatowego rzemiosła projektuje ażurowe wypełnienia drewnianych konstrukcji werand i ganków, wykonuje ozdobne ażurowo wycinane balustrady oraz listwy i tralki drewniane.
Modne obecnie łączenie nowoczesnych stylów z tradycją i wzornictwem rejonu nadaje architekturze nowych cech oryginalności i splatających się kontrastów. Doświadczenie i zakres pracy naszej pracowni wpisuje się w takie działania, a szczególnie w odtwarzanie wzornictwa i dzieł starego rzemiosła stolarstwa laubzegowego. Bogate ornamenty drewniane zdobiące elewacje domów powracają w architekturze na całym świecie, również nad Świdrem.
Copyright © 2012-2023 MANDALAMAN. Wszelkie prawa zastrzeżone.